korku sineması

Türk Sinemasındaki Korku Figürleri

Korku türüne ait yerli yapımlarımız ne yazık ki cin-şeytan kurgusundan öteye gidemiyor. 1949 senesindeki Çığlık filmi ile gerilmeye başlıyoruz ancak pek de tutmamış olacak ki romantizmin ağır bastığı 1900’lerde sadece 7 korku filmi çekiliyor. Kan-karanlık, gıcırdıyan kapılar ve bolca çığlıktan kurtulduğumuz 2000’lerde ise sayı bir anda sıralı 80 filme kadar yükseliyor. Bu anlık bu ivmelenmede, yerli taleplere ek olarak teknolojinin gelişimi, ucuz efektlerden kurtuluş, kaliteli makyaj ve yatırımlardan korkmamak teşvik edici bir rol oynuyor.

Aşağıdaki tabloda da görebileceğimiz üzere, cin çarpması vb mistik cin kavramlarına sıkı sıkıya sarıldığımızı ve neredeyse bir tekel oluşturduğumuzu görüyoruz. Nüfusun neredeyse tamamının Müslüman olduğu bir ülkede; kurt-adam, dev, canavar, uzaylı ve zombilerden daha çok kabul gören; Semavi Dinler temelli bir kavramı alarak tasasız kullanmak günü kurtarıyor ancak güdük kalıyor özetle.


Fantastik korku figürlerini zihnen kabul edecek ve özümseyecek bir kitlemiz ne yazık ki yok. Bir tepegöz-mutasyon bile malumunuz az çok bir birikimi gerektiriyor. Dini simge-bilim ikonografi de haliyle zayıf. Bu kavramı akılda kalıcı günlük göstergeler – anonim külliyat – olarak kabaca özetleyebiliriz. Dolayısıyla “Allah çarpar”dan öteye gidemeyen İslami serpintiler ve Osmanlıcılığa meyilli hakim kültür uzun bir süre daha yapı taşı olmayı sürdürebilir. Yerli yapımların öne çıkmasında; baskın Hristiyanlık sembolleri ve yoğun misyonerlik metinleriyle eleştirilen yabancı yapımlara karşı duyulan tepki de etkili oluyor denilebilir.

Dabbe: Zehr-i Cin, 23 haftada 837.791 seyirciye ulaşarak 8.349.072,00 TL hasılat elde etti ve 2017 itibariyle en çok izlenen Türk Korku filmi oldu.

Millet ne anlar denilerek sağlam senaryolarla çalışmamamız, yüzyıllara yayılan ecnebi korku edebiyatına Dünya ile Mars kadar uzak olmamız, Şaman kavramlarından ve Anadolu efsanelerinden korkarak ilk akla gelen cin ve şeytan kavramlarına atılmamız, korku inançtan gelir denilerek dini yapılardan vazgeçemeyişimiz Türk Korku Sinemasını Türk Cin Sineması olarak damgalıyor.

İstanbul Bilgi Üniversitesi Medya ve İletişim → Inter Star & Kanal 6 & Hür FM → Vatan Gazetesi → Turkcell → Bilge Adam → Boxer Dergisi → NTT Docomo → StarGrup - Şu sıralar Anadolu Üniversitesi Tarih bölümü öğrencisi. - BABA

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.